Fremskridt på hjemmesiden:
lydhuset.dk
Håndfonemer er udtaletegn. De skal ses, høres og
mærkes. Det er derfor et stort fremskridt, at hjemmesiden nu kan
demonstrere kodeknækkermetodens håndbevægelser på 2 film og et
videoklip ved hvert håndfonem. Herefter vil det forhåbentlig stå
helt klart, at metoden bygger på en indlæringsproces, der
integrerer flere sanser: den visuelle og den auditive samt den
taktile og kinestetiske.
Instruktionsvideoen: Fonemfornemmelse er
indspillet som erstatning for videoen: Hjemme i fonemernes
verden, der i en årrække velvilligt blev distribueret af
Pædagogisk Center i Lyngby-Taarbæk kommune. Desværre har den
måttet udgå på grund af slitage. De to nye film er optaget af
webdesigner Jonas Resting. I Fonemfonemmelse fortæller jeg først
eventyret: Da lydene kom til verden og demonstrerer herefter med
lydhuset ved hånden, hvordan talens lyde kan konkretiseres ved
hjælp af håndfonemer.
Informationsvideoen: Fra lydhus til bogstavhus
sætter kodeknækkermetoden ind i en sproglig sammenhæng. Den
ønsker at understrege, at undervisning i dansk kan
tilrettelægges specielt for ikke-læsere og giver derfor en række
eksempler på, hvordan det kan gøres, når man samtidig ønsker at
lette forståelsen for det fonematiske princip.
På et videoklip ved hvert håndfonem viser
skoleelev Anja Pedersen håndfonemerne ”live”. Det har været et
ønske, at bevægelserne skulle kunne aflæses entydigt.
Videoklippene er blevet foretrukket som medie, fordi de –
lydkvaliteten upåtalt - mere tydeligt, end f.eks. animationer
formår at vise håndens bevægelser i flere dimensioner.
Endelig er evalueringsrammen: Fra fonemernes
verden til bogstavernes færden lagt ind på hjemmesiden, (se
undervisningsmaterialer). Efter en mindre omredigering i forhold
til pilotudgaven er den gjort mere tilgængelig. Et lærerhæfte
plus et illustreret elevhæfte med Susanne Aafeldts charmerende
tegninger vil forhåbentlig gøre den praktisk anvendelig.
Alle forbedringer er gennemført i samarbejde med hjemmesidens
webmaster Michael Fagerlund Andersen.
NB:
På given foranledning skal jeg henlede opmærksomheden på, at jeg
har udviklet håndfonemernes ide og konkrete udformning. Jeg har
ophavsretten til konceptet, hvorfor enhver gengivelse i
kommercielt øjemed kun kan finde sted efter aftale og behørig
kildeangivelse f.eks. med henvisning til beskrivelsen af
håndfonemerne i min bog: Hjemme i fonemernes verden, (udgivet
første gang 1992 på forlaget åløkke) eller med reference til
hjemmesiden: lydhuset.dk.
På nettet august 2004 – hvorfor?
Det hører næsten til dagens orden, at der
rejses kritik af den danske folkeskole.
Der er for få evalueringer og de der gennemføres er
utilstrækkelige.
Flere områder skal i kølvandet af de internationale
undersøgelser forbedres:
1. Børnene i begynderundervisningen læser for
dårligt.
2. Indvandrerbørnene kan ikke tale dansk godt nok.
3. De svageste elever bliver ikke hjulpet tilstrækkeligt trods
specialundervisning.
4. Lærerne er ikke godt nok uddannede til at klare de
to-sprogede elever.
5. Undervisningen er generelt ikke tilrettelagt så den
tilgodeser yderpunkterne i elevernes funktionsniveau. De
dårlige bliver dårligere og de gode bliver ikke gode nok.
Professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogisk
Universitet synes enig med de forskere, der med de nævnte
begrundelser følger op på Pisa-rapporten. ”Der må ske noget
drastisk, hvis danskerne ikke skal blive en andenrangs nation
og miste sit potentiale” Udtalelsen faldt på DR P1 den
19.5.2004. Jeg hørte den på min bilradio, så citatet er her
gengivet efter hukommelsen.
Hvis det står så galt til, tænkte jeg, hvorfor udnytter man så
ikke erfaringerne fra de kommuner, hvor evalueringer har vist
at det lønner sig at satse. Ugebrevet Mandag Morgen bragte den
17.maj 1999 under overskriften: "Gennembrud i Lyngby:
Målrettet satsning afskaffer dårlige læsere",
en artikel der belyste den lokale indsats på baggrund af
årlige evalueringer.
Læseresultaterne i Lyngby-Taarbæk kommune har
også i de efterfølgende år været markant gode. Hvorfor?
Det er ved flere lejligheder blevet nævnt, at en væsentlig
årsag til de gode læseresultater skyldes den konsekvente
anvendelse af Lydhus og håndfonemer.
På kurser landet over har jeg naturligvis refereret i de
bemærkelsesværdigt gode læseresultater, men jeg har altid
understreget, at de skyldes et samspil af mange forskellige
indsatser. Påfaldende har det imidlertid været, at de øvrige
initiativer også bliver gennemført i andre kommuner. Den
eneste markante forskel har gennem årene været, at den
læseforberedende undervisning i Lyngby-Taarbæk byggede på
Lydhus og håndfonemer – altså kodeknækkermetoden.
Jeg har haft et stærkt ønske om at få gennemført
en forskningsbaseret undersøgelse, der kunne be- eller
afkræfte værdien af kodeknækkermetoden – specielt betydningen
af, at eleverne før den egentlige læseundervisning sættes i
gang - er bekendt med det fonematiske princip, og at det er
begrundet i, at de har arbejdet med Lydhus og håndfonemer.
Der har ikke været ressourcer til en sådan undersøgelse. I
kommunen har man bakket op om metoden og er godt tilfreds med
læseresultaterne. Ret beset er det vel heller ikke kommunen,
der er forpligtet til at dokumentere årsagen til fremgangen. ”
Vi ved det virker”, plejer man at sige, og det synes man at
være tilfredse med.
Flere tiltag er dog taget lokalt, især har kommunens
tale-hørepædagoger involveret sig og gennem Pædagogisk
Psykologisk Rådgivningskontor forsøgt at råbe
forskningsmiljøer op, men hidtil forgæves. Den svenske
sprogforsker Ingvar Lundbergs vurdering har været en
opmuntrende undtagelse.
Hvis de gode resultater skyldes den fundamentalt
forskellige indfaldsvinkel eleverne får i forhold til
traditionel undervisning, er det så ikke legitimt at gå på
nettet for at udbrede ideerne til hele landet?
Jeg har forholdt mig undrende og nok også følt mig lidt
provokeret. Derfor tager jeg nu skeen i egen hånd for gennem
min hjemmeside at gøre mit til, at flere elever kommer godt
fra læsestart eller rettere sagt, at færre elever kuldsejler
inden de er kommet i gang.
Hvis håndfonemerne også kan hjælpe tosprogede
børn – og voksne, så de fanger talesprogets nuancerede
detaljer på en funktionel, men utraditionel måde, vil det kun
glæde mig. Integration i Danmark kræver dansk tale. Hvorfor
ikke begynde som barnet med lydbevægelserne. Og lade
fremmedsprogede mærke detaljerne i den danske sprogtone, føle
forskellen på konsonaterne og synge vokalerne? Det kunne være
en lille del af undervisningen, men måske en følsom og morsom
del?
Når detaljen i det sproglige udtryk skal ændres,
er det ikke altid nok, at ændringen skal kunne høres, den skal
også kunne føles.
Kodeknækkermetoden inddrager flere sanser i
erkendelsesprocessen, og når den lykkes vil den på flere
planer udgøre en mærkbar forskel.
En mærkbar evaluering er for den enkelte også det bedste
incitament til at justere fortsat fremgang.
Jørgen Nygaard Markussen
Til top