Evalueringer af
håndfonemer og lydhus (kodeknækkermetoden)
Flere evalueringer af kodeknækkermetoden er foretaget.
Evalueringerne omfatter dels en kritik fra de der har undervist
i håndfonemer og lydhus, dels en ekstern videnskabelig/teoretisk
vurdering af håndfonemer og lydhus, som pædagogisk nyskabende i
den læseforberende undervisning.
Interne evalueringer:
" Kan denne fortrolighed med fonemernes karakteristika, indlært
gennem leg i børnehaveklassen så betyde, at "den alfabetiske
kode" bliver nemmere at løse for barnet i 1. og 2. klasse, når
det har nogle knager at hænge bogstavformerne på? Det er jeg
personligt overbevist om, og jeg kan derfor varmt anbefale
materialet til lærerne i indskolingen". Bent Thurmann -
Lindegårdskolen. (læs).
"Alle børnehaveklasseledere har taget imod tilbudet, og
metoden bruges med glæde til gavn for elevernes læseudvikling -
Og børnehaveklasselederne er enige. Kodeknækkermetoden er en
genial måde at præsentere lyde og bogstaver på. Børnene elsker
at lege med lyde, når de præsenteres på den måde". (læs).
"Det var vigtigt for Jørgen at finde
bevægelser, der ikke bare var grebet ud af den blå luft. Den
enkelte bevægelse skulle på sikker vis karakterisere fonemets
artikulation, så det blev muligt at adskille og sammenligne de
enkelte fonemer, der jo kommer ud af munden i hastig
rækkefølge". Ninna Viberg (læs).
To ovenstående citater er uddrag
fra "Spørgeskemaundersøgelse vedrørende arbejdet med Lydhus
og Håndfonemer i Lyngby-Taarbæk kommune, Sommeren 1999
Til top
Kollegiale udtalelser om Lydhus og håndfonemer:
Carsten Halleby: "Om
brugen af Lydhus og håndfonemer i begynderundervisningen"
Bent Thurmann: "På
vej ind i skriftsproget"
Lisbet Wichmand: "Sproget får en hjælpende hånd - også i
vuggestuen"
Hanne Møller Frederiksen: "Er der håndfonemer i en børnehave"
Ekstern evaluering:
Behov for dokumentation (mødereferat)
"PPR i Lyngby samlede i efteråret 2002 en række fremtrædende
nordiske forskere til et møde på rådhuset i Lyngby med titlen:
Dansk for ikke-læsere [...] Der var stor faglig interesse for
metoden. Den blev betegnet som innovativ, klar og absolut værd
at fortsætte med, ligesom metodens legende indfaldsvinkel blev
fremhævet som spændende og værdifuld". Referat fra møde på
Lyngby Rådhus, september 2002. (læs).
Ingvar Lundberg (Professor ved Psykologiska Institutionen,
Göteborg)
"Handrörelser som ackompanjemang och konkret uttryck för de
abstrakta fonemen är således en förträfflig pedagogisk
nyskapelse. Idén bygger på djup insikt, teoretisk förståelse och
solid praktisk erfarenhet. Den förtjänar stor spridning". Aktuel
nordisk evaluering ved Ingvar Lundberg. (læs).
Anmeldelser af bogen: "Hjemme
i fonemernes verden"
"Mange gange har jeg måttet vende tilbage for at nyde Jørgens
helt vidunderlige H.C. Andersen'ske sprog. Hvor er det dog skønt
at komme væk fra den mekanistiske stil". Når Jørgen kobler rummet,
bevægelsen på i indlæringer, bruger han både den rumlige
intelligens og kropslige. Den sproglige intelligens
aktiveres gennem Jørgens fortælling og den musikalske
intelligens får Jørgen minsandten også med, når man
synger fonemsangene!!! Ingrid Zierau og Helle Couppé. (læs).
"Bogen bærer præg af at være skrevet ud fra praktisk arbejde
med elever og pædagoger, hvilket gør den til et godt redskab i
undervisning i fornemerne [...] Hjemme i fonemernes verden er en
god og fantasifuld hjælp til elever og pædagoger og hermed et
anbefalelsesværdigt supplement". Karin Erbo Jensen. (læs).
"Med eventyret som base fortæller han om fonemernes opståen,
udvikling og funktion. blandet med lege og sange, alt sammen med
det formål at styrke og udbygge barnets sproglige kunnen. Det
understreges at kombinationen af fonemer (lyde) og håndfonemer
(tegn) er meget afgørende for resultatet af arbejdet/træningen".
Kristian Nielsen. (læs).
Til top