Lydhuset - et pædagogisk hjælpemiddel
I Lydhuset bor talesprogets mindste lyde: fonemerne.
I fonemernes flygtige og fantasifulde verden fungerer Lydhuset som fonemernes
hjem.
Lydhuset er den konkrete ramme om et abstrakt sprogligt begreb. Det indgår
i en formidlingsproces, der først og fremmest har til hensigt at
bane vejen for læseprocessen.
Lydhuset hjælper eleven med at systematisere og fastholde et overblik
først over fonemerne siden grafemerne- og som sådan indgår
det i en metode, hvis primære mål er at give eleven en erfaring
og indsigt i sammenhængen mellem det udtalte og det skrevne sprog.
Lydhusets oprindelige skaber er industriel designer Henrik Mikkelsen.
Han skabte huset til leg. I sin nuværende form har det fået
et supplerende formål som undervisningsmiddel og blev indtil 2019 forhandlet af det nu nedlagte forlag
åløkke.
Lydhusets logerende er indkvarteret efter traditionelle talepædagogiske
principper. De motorisk set beslægtede lyde er samlede familievis.
VOKALERNE
I kælderen i hvert sit vindue bor de 9 syngende og rødklædte
vokaler:
De 4 flade vokaler bor forrest: a, æ, e, i.
Rundt om hjørnet bor de runde vokaler: y, ø.
Og bagest rundt om næste hjørne bor de dybere vokaler: å,
o, u. Rækkefølgen gentages, når vokalerne
placeres på vokaltrappen.
Til top
KONSONANTERNE (Kør
musen hen over huset og se hvor konsonanterne bor!)
GAVLEN
I gavlen bor læbefamilien: m øverst, over de to kærester:
det upustede b og det pustede p.
I stuen bor også et kærestepar: det stemte v
og det ustemte f. |
|
|
FACADEN TIL GADEN
I facaden til gaden bor fortungefamilien med det
løfterige l bag døren, og det har
sin gode ven´n: n boende ovenover. Midt i
huset bor kæresteparret d og t.
Det sydende s bor lige over de dejlige vokaler
og ved siden af det fonemskitzofrene c. Øverst
i kvisten bor det bløde d. |
BAGGÅRDEN
I baggården bag bagdøren bor j, der
larmer højlydt. Baggårdens kærester g
og k bor dør om dør på 1.sal.
Når g får én i gokken, glider
den nedad og gaber som et blødt g i "måge".
Ved sin side har det bløde g den næseglidende
ng-lyd. Bag vinduet over bagdøren bor de
lyde, der ofte kommer fra fremmede lande: q, w, x, og
z - her er de symboliseret ved et fremmedsprogs lydtegn.
|
|
NB:I skorstensrøret har r og
h til huse.
FRA LYDHUS TIL BOGSTAVHUS
Vokalerne er synlige og kan mundaflæses. Konsonanterne bor bag vinduerne,
indtil man kender dem og det vil her sige, indtil man behersker deres
håndfonemer.
Ideelt set åbnes vinduerne altså først, når eleverne
er helt fortrolige med alle konsonanternes lyde.
Så længe vinduerne er lukkede hører vi fonemet og
viser det som håndfonem. Når vinduerne åbnes ser vi
bogstavet og siger bogstavets navn - Vi døber fonemet. Først
når alle konsonanterne genkendes ved hjælp af deres håndfonemer
kan man gå fra lydering til stavning. Nu har lydene fået et
navn og en ny fast struktureret form. To, for børnene kendte symboler:
lyd og håndtegn afløses af to "nye"
symboler: bogstavnavn og bogstavtegn. Sammenhængen
mellem taletegn og skrifttegn er på den måde formidlet og
forudsætningen for at fange det fonematiske princip er til stede
før den egentlige læseindlæring begynder.
Sammenhængen er illustreret i lydhussangen
og understreges, når man placerer bogstavsbrikker på de blændede
fonemvinduer i modellen "fra
lydhus til bogstavhus".
Til top
|