VOKALER

Forslag til aktiviteter der øger sikkerheden i vokalgenkendelse

Materialer: Vokalbolden - en rød blød bold, der er let at gribe
Vokalhjulet - drejeskive med vokaler der på skift er synlige i et lille” kl.12 vindue”.
Hulahopring - vælg en børnestørrelse i rød farve.
Vokalæsker - vælg et antal æsker (tændstikæsker) - evt. rødfarvede – og læg alle 9 vokaler i hver æske.
Vokalremmen, læg alle ni vokaler: ”aæeiyøåou” under hinanden og tape dem til en rem med gennemsigtig tape.
Vokaltrappebroen, tag vokaltrappen uden læber eller gør på anden måde plads til,
at vokalerne kan placeres som bogstaver på trappetrinnene.
Ninnas to tegneark: A : vokalen først/vokalen sidst ? B: vokalen i midten Se bilag.
Evt. spejle og stopur:

1. Syng vokalsangene sammen og - enkeltvis på skift - og peg på vokalerne på trappen

2. Gæt hvilken vokal jeg former med læberne Benyt evt. spejl, vokalbolden eller hulahopringen

3. Nævn de 4 brede/flade og de fem smalle/runde vokaler. Hvor mange er der (i alt) ? Svar: ”9”

4. Sæt 9 dyrenavne på trapperne placeret: a- be, æ-sel, e- lefant, i - sbjørn, y-akokse ø- lhund, å- l, o- rm, u-gle (vælg selv, men dvæl ved vokalklangen).

5. Læg bogstaverne fra vokalæsken på vokaltrappens trin.

6. Fjern bogstaverne, læg dem igen og igen mange gange. Hvor hurtigt kan det gøres ? Stopur

7. Vokalvæddeløb. Hvilken vokal når bordkanten først ?
Alle vokaler lægges i tilfældig orden på række. Læreren siger eller mimer vokalerne en efter en som man lyster og eleven flytter den nævnte vokal mod bordkanten - et lille nøk nærmere kanten hver gang. Den der kommer først har ”vundet”

8. Rollerne fra 7 byttes om. Eleven styrer øvelsen.

9. Læg en vokalrem først med ”retsiden” op. Lad eleven se og lægge 9 løse vokaler under
hinanden. Vend vokalremmen og lad eleven lægge de 9 uden at have en skabelon at se efter.

10. Tag Ninnas tegning. A: Find vokalen i midten af tre-.lyds ordene. Hvilken er det? Tag Ninnas tegning B: Find ud af om første lyd i to-lyds ord er en vokal eller en konsonant.

11. Tag vokalhjulet eller vokalremmen og syng to lyde sammen: konsonanten foran vokalrækken
og konsonanten bag vokalrækken. (Se øvelse 3 under konsonanter)

12. Find vokaler i lydrette ord og stavelser Prøv med vers.

13. Studs stavelser i længere og længere ord og find vokalerne.( Man studser ved at lade som om
man studser en bold i gulvet foran fødderne).

14. Optælling af vokaler i tekst. Hvilke er der flest af ? Kryds antallet af på en liste f.eks. ud for
vokalremmen.