Her finder du
materiale som kan hjælpe dig godt på vej ind i arbejdet med
håndfonemer og Lydhus.
Bog:Hjemme
i fonemernes verden: En børnevenlig
metodisk beskrivelse af talesprogets mindste byggesten - de
betydningsadskillende lyde; fonemerne. Den er hermed en
indføring i en grundlæggende læseforberedende proces. Se
anmeldelser
Lydhus: Et pædagogisk
hjælpemiddel som støtter eleven ved at systematisere og
fastholde et overblik over fonemerne. Lydhuset er et bærbart,
tredimentionalt lydhus i to etager med kælder, kvist og
skorsten udført i solidt pap. Husets areal er 20*30 cm - Let
at folde og færdigmontere. Læs
mere om Lydhus.
Fra fonemernes verden - til
bogstavernes færden. Fra fonemernes verden til
bogstavernes færden er titlen på en evalueringsramme
beregnet til at vurdere kodeknækkermetodens effekt dels for
den enkelte elev eller gruppe men også for underviserens
indsats, fordi den kan anvendes som en slags oversigt over
metodens detaljerede og overordnede mål. Evalueringsrammen er
udarbejdet i få piloteksemplarer på Pædagogisk Center i
Lyngby.
For at foretage denne evaluering skal du bruge et lærerhæfte
og et elevhæfte, som du kan downloade her. I lærerhæftet er
der en læsevejledning til at foretage evalueringen.
Download lærerhæfte (PDF)(word) - PDF anbefales
Download elevhæfte (PDF) (word) - PDF anbefales
Instruktionsvideoen: fonemfornemmelse.
Fonemfornemmelse illustrerer med lydhuset
ved hånden, hvordan de danske talelyde valgte at fordele sig
familievis i huset. Håndfonemernes specielle udtryksformer
gennemgås efter sammenlignelighed, så ligheder og forskelle
træder tydeligt frem. Filmen åbner mulighed for at repetere
bevægelserne og samtidigt ved gentagelser bevare overblikket.
Se videoen her (filmen fylder ca. 62 mb. Du kan vælge at
gemme den på din computerens harddisk eller åbne og se den
direkte fra evt. windows mediaplayer).
Informationsvideoen: Fra lydhus til
bogstavhus. Fra lydhus til bogstavhus
sætter kodeknækkermetoden ind i en sproglig sammenhæng, hvor
fonologisk opmærksomhed er et led i undervisningen af
ikke-læsere. Den viser ved en række eksempler, hvordan man ved
hjælp af håndfonemer kan skabe forståelse for det fonematiske
princip, før den egentlige læseundervisning er sat i gang. Den
vægter bogstavforståelse før bogstavgenkendelse.
Se
videon her (filmen fylder ca. 90 mb. Du kan vælge at
gemme den på din computers harddisk eller åbne og se den
direkte på computeren).
Konkrete forslag til
undervisningsmateriale udarbejdet til kodeknækkermetoden.
1. Tegninger til fri kopiering - findes
i bogen: Hjemme i fonemernes verden.
2. Lydlege:
Forslag til indlæringslege/aktiviteter (se publikationer:
"Dansk for ikke læsere " - fonologi)
3. Lydhuset som bogstavhus
4. Vokaler:
Forslag til aktiviteter, der øger vokalgenkendelsen
5. Konsonanter:
Forslag til aktiviteter, der øger konsonantgenkendelsen
6. Lydhussang
Materiale der kan udleveres ved kursus:
Fonologiske vendespilsvinduer
Vokalen i midten. Tegninger af Ninna Viberg
Første lyd/sidste lyd. Tegninger af Ninna Viberg
Overvejelser
for undervisere og metodiske anvisninger. Udarbejdet på
opfordring fra nye brugere.
Pro-fo-mor-se-syn: Et
mnemoteknisk udtryk, der skal lette hukommelse, for den der
udarbejder ugeprogrammer i "Dansk
for ikke læsere" - og støtte tilrettelæggelsen af gruppeundervisning i sproglig opmærksomhed.
Supplerende hjælpemidler, der kan
inddrages i kodeknækkermetoden:
Vokalhjulet – Et hjælpemiddel, med en
roterende skive, der et efter et viser alle 9 vokaler i et
vindue.
En hulahopring, der kan fastholdes i lodret
stilling med hænderne, medens ansigtet placeres i ringens
midte og her viser vokalerne ved at demonstrere læbernes form
og evt. også vokalernes lyd.
En pose med vat, der kan formes til små
kugler, beregnet til at demonstrere forskellen på pustede og
upustede konsonanter.
Bogstavæsker bl.a. beregnet til øvelser i at
gå fra fonem til grafem og fra lydhus til bogstavhus.
Et tørklæde bundet i knude til at lege
”Skibet er ladet med".
Billedlotterier til lydanalyse og
lydsynteselege.
Spillekort til demonstration af begreberne
ord, stavelser og lyde (fonemerne).
Spejle til kontrol af læbernes vokaludtryk.
Vokalbold – rød skumbold til "aflæsning" af
imaginære vokaler.
Æsker/poser indeholdende let genkendelige små
genstande, der kan anvendes til mange forskellige sproglege.
Eksempler på undervisningsmateriale der kan
inddrages i kodeknækkermetoden:
Fonologisk Vendespil af: Bo Ege, Hanne
Spangsbo og Lotte Pedersen: Fonemlotteri
Syntesespillet, Analysespillet og Spil med sproget. (De nævnte
materialer forhandles på Specialpædagogisk forlag).